Odkodowano pierwszą reklamację handlową

Kategorie: 

public domain

Pośród tysięcy znanych nam mezopotamskich glinianych tabliczek, zapisanych pismem klinowym, jedna wyróżnia się  na tle całej masy listów osobistych i oficjalnych pism z różnych kancelarii. Odkodowana niedawno tabliczka, okazała się być pierwszą znaną nam skargą klienta do sprzedawcy. I przykładem tego jak można popsuć swoje kontakty handlowe. Prawie 4000 lat temu kupiec o imieniu Nanni wyraził swe oburzenie postępowaniem sprzedawcy miedzi Ea-nasira.

 

                                            Powyżej tabliczka z reklamacją

 

Przetłumaczony tekst z tabliczki brzmi następująco.

Kiedy do mnie przyszedłeś powiedziałeś jak następuje "ja dam Gimi-Sin kiedy przyjdzie, miedziane sztabki najwyższej jakości" Odszedłeś i nie uczyniłeś tego co obiecałeś. Człowiekowi, którego wysłałem pokazałeś sztabki słabej jakości i powiedziałeś "wez je jeśli chcesz, jeśli nie to nie bierz i odejdz" Za kogo ty mnie masz, traktując kogoś takiego jak ja z taką pogardą? Przyjmij do wiadomości, że od teraz nie przyjmę od ciebie żadnych sztabek nie będących dobrej jakości. Od teraz będę  ręcznie selekcjonował indywidualne sztabki w moim sklepie i wykorzystam prawo zwrotu przeciwko tobie gdyż potraktowałeś mnie z pogardą.

 

No cóż minęło 4000 lat ale pewne sprawy się nie zmieniają. Jedną z nich jest zasada, nie wpychaj klientowi bubli.

Ocena: 

2
Średnio: 2 (1 vote)

Skomentuj