Zlokalizowano wrak japońskiego pancernika Musashi

Kategorie: 

Public domain

Japoński super pancernik  Musashi zatopiony 70 lat temu w jednej z największych  bitew morskich w historii, został odnaleziony  przez zespół poszukiwawczy  sponsorowany przez współzałożyciela Microsoftu Paula Allena.  Musashi był jednym z dwóch największych kiedykolwiek zbudowanych  okrętów wojennych (większe są tylko współczesne amerykańskie lotniskowce). Wrak okrętu którego dokładnego  miejsca zatopienia  nie znano, odnaleziono na głębokosci ponad 500 metrów u wybrzeży Filipin.

 

Musashi był drugim z  dwóch wybudowanych dla Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej, gigantycznych pancerników klasy Yamato. Budowę rozpoczęto w marcu1938 i wszedł do służby w sierpniu 1942 roku. Jednostka miała długosć 263m i wypornosć 73.000 ton a załogę tego giganta tworzyło 2500 marynarzy. Kolos rozwijał zdumiewającą prędkość maksymalną 27 węzłów (50 kilometrów na godzinę).

 

Najbardziej przerażające dla alianckich marynarzy było uzbrojenie pancernika. Na okręcie zamontowano w trzech potrójnych wieżach główne uzbrojenie w postaci 9 armat o kalibrze 460 mm, największe  kiedykolwiek zamontowane na  okręcie.  Pociski tego kalibru ważyły 1460 kilogramów  i miały zasięg do 42km. Dobrze wytrenowana załoga była w stanie osiągnąć szybkostrzelność do dwóch salw na minutę.

 

Musashi będąc jednym z dwóch najpotężniejszych okrętów II Wojny Swiatowej nie musiał się obawiać ataku ze strony wrogich pancerników. Jednak powietrzna supremacja lotnictwa USA stanowiła dla ogromnego okrętu śmiertelne zagrożenie. W dniu 18 października 1944 roku japoński wiceadmirał Takeo Kurita wypłynął na czele floty składającej się z 67 okrętów w kierunku Filipin.

W skład eskadry japońskiej wchodziły Musashi i bliźniaczy Yamato. Na Morzu Sibuyan, na zachód od filipińskiej wyspy Leyte doszło do bitwy z flotą USA.  Celem Japończyków było przeszkodzenie Amerykanom w przeprowadzeniu desantu na wyspę oraz zniszczenie floty transportowej.

 

O godzinie 08:10, 24 października samolot zwiadowczy z lotniskowca USS Intrepid zauważył eskadrę japońską. O godzinie 10:27 Musashi otworzył ogień po raz pierwszy w tej bitwie.Japończycy dysponowali małą liczbą  samolotów do odpierania ataków lotnictwa amerykańskiego i ogromny okręt wkrótce stał się łatwym celem.

 

Załoga próbowała nawet niszczyć atakujące falami samoloty amerykańskie, strzelając z ogromnych dział w wodę tuż przed nisko nadlatującymi torpedowcami wroga. Miało to na celu wywołanie ogromnych gejzerów wody które z łatwością mogły roztrzaskać mały samolot.

 

"Wlatywanie w te gejzery  było niemal  jak wlatywanie w zbocze góry" stwierdził Jack Lawton jeden z pilotów weteranów amerykańskich. "Czułem podmuch wylotowy dział japońskich za każdym razem gdy wystrzelili” . „Mógłbym przysiąc, skrzydła były gotowe by się złożyć za każdym razem gdy te ogromne fale uderzeniowe uderzały w nas. "

 

Ostatni amerykański atak na pancernik Musashi  odbył się o godzinie15:30. Okręt został trafiony przez 19  torped oraz 17 bomb.O godzinie 19:15, kapitan pancernika Toshihira Inoguchi udał się do swojej kabiny, chcąc tam zatonąć wraz ze swym okrętem. Rozkaz by opuścić okręt wydał 15 minut później. O godzinie 19:36 Musashi wywrócił się do góry dnem i zatonął dzis wiemy na współrzędnych 13°07′N 122°32′ECoordinates. Z 2399 członków załogi uratowało się 1376 marynarzy.

 

Mimo licznych świadków zatonięcia okrętu nigdy nie udało się określić jego dokładnej pozycji zatonięcia. Paul Allen rozpoczął poszukiwania pancernika ponad osiem lat temu. W oświadczeniu, miliarder powiedział jego zespół przeprowadził batymetryczne badanie ogromnych obszarów dna morskiego. Ostatnia faza poszukiwań pancernika odbyła się przy użyciu autonomicznego podwodnego robota. Zdalnie sterowany pojazd, wyposażony w aparat fotograficzny o wysokiej rozdzielczości wykonał z powodzeniem wiele zdjęć i filmów zatopionego  pancernika.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj